SHAKLEE SUPLEMEN TERBAIK "Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Thursday 28 November 2013

Ketahui Cara dan Rawatan Untuk Wanita yang Ada Cyst..Bukan lagi igauan Mimpi!!




Assalamualaikum Semua...

Dalam sehari di fb 3-4 orang pasti akan bertanya saya tentang suplemen shaklee yang boleh mengurangkan cyst atau dengan kata lain mengelakkan dari dibedah akibat cyst yang makin membesar. Saya memang kurang arif kerana jarang dikalangan ahli keluarga saya yang ada masalah sebegini. Atas inisiatif rasa tanggungjawab untuk membantu insan2 lain saya telah berjumpa sendiri orang yang menghidap cyst dan hampir dibedah.

Ini cerita kawan saya , saya terus merujuk perkara ni pada kak hana..memandangkan beliau juga pernah mengalami yg sama..jenis cyst yg sama..so, ini ceritanya, ini maklumatnya..ape itu cyst, apa puncanya, dan rawatan alternatif selain dari pembedahan (seriously kena avoid operation selagi boleh ye..)..tq soooo much kak hana for this sharing story and for your kindly panjang lebar explanation on this matters..


Masih teringat masa saya zaman sekolah2 dulu, saya mengalami senggugut setiap kali ‘ia’ datang.  Ingatkan perkara biasa, jadi saya tidak merawatnya dan biarkan sahaja setiap bulan. Tetapi makin lama makin teruk dan semasa saya di Uk, saya memang mengalami senggugut yang AMAT teruk sekali setiap kali ‘ia’ datang.  Dan setiap kali itulah saya tidak ke kelas untuk 2-3 hari pertama bila ‘ia’ datang.  Memang sakit tak terhingga. Dan saya buat appointment dengan GP saya. 

Masa tu tahun 2004. Saya tak nafikan doctor di sana memang bagus. (bukan nak compare yea..tapi itulah hakikatnya..). Mereka membuat penelitian setiap satu kes itu dengan terperinci, walaupun kes itu is early detection.  Maksudnya bukanlah nak tunggu sakit dah nak mati baru nak buat penelitian kes.  So, pada permulaan doctor SUSPECT am suffering of endometriosis.  

Masa tu kes suspect je yea.  Then after a week, get back to the GP and he concluded (yes..he is he..susah nak dpt a lady doctor kat sana..) that am actually having the endometriosis.  I was like, what is endometrio-cyst? Barah ke, kanser ke? Tak boleh beranak ke? Eish macam2 kat fikiran masa tu, dahlar nak exam, study lagi, project lagi..serabut kepala..Pastu dia explained…

Ini saya extract dari one website ape tu endometriosis atau ade org sebut watercyst (cyst di pangkal rahim)..
Endometriosis is a female health disorder that occurs when cells from the lining of the womb (uterus) grow in other areas of the body. This can lead to pain, irregular bleeding, and problems getting pregnant (infertility).

Yes..masa tu barulah saya faham..bukan tak boleh pregnant, tapi susah skit bila ada endomet ni..So, first diagnose, GP bagi birth control pills – seingat saya namanya Microgynon 30 oral contraceptive..it is for hormone..katanya sebab saya punya hormone dalaman tak dapat membantu, jadinya kena amik orally..Doktor bagi utk 3 bulan pertama, nak tengok macamane ianya membantu.  

Oklah, masa 3 bulan tu kurang lar sikit sakit senggugut tu bila ‘ia’ datang, tapi not much help sebenarnya sebab bergantung pada oral contraceptive..

So, after 3 months, get back to the doctor and he said he cannot prolong the contraceptive pills because later bagi kesan pulak sebab saya masih belum berkahwin lagi  (maksudnya belum pernah mengandung ..). So, beliau cadangkan untuk surgery..sakit memang datang every month, tapi ignore je..sebab kalau fikir sakit, bertambah2 sakit nanti..

saya ade amik pure EPO, langsung tak serasi..! sebab bila makan EPO sakitnya lagi, lagi, lagi teruk dari sebelum makan..jadinya saya minum chamomile tea+madu..ok sikit rasa sakit tu..

Bila dah balik Malaysia refer kat Hospital Permaisuri Bainun (spital Ipoh dulu namanya..hehe..) pun O&G pakar kat situ pun cakap benda yang sama..Katanya kalau saya tak nak go for surgery, beliau suggest saya get married.

.Beliau kata, kalau kahwin, kita akan pregnant, bila pregnant that cyst takkan dapat supply hormone yang every month dia dapat untuk growing..(masa tu cyst saya dah 3cm in diameter)..that’s why wanita yang dah kahwin and every year wanita tu pregnant, wanita tu takkan dapat sakit camni..
 

So, sekarang ni dah kahwin, masa preggy Irfan, check the cyst whether it's growing bigger or not, but the O&G the cyst is NO MORE THERE..! sebab saya dah pregnant and cyst tu dah tak dapat supply hormon tu..and sekarang ni dah ade Irfan..

AlhamduLILLAH, takde rasa senggugut tu dah..AlhamduLILLAH dah cuba Shaklee 6 bulan ni..dan saya dah tak rasa sakit lagi, malah saya bertambah sihat dan rasa seperti ‘orang baru’..ahaks..!

Untuk mereka yang mengalami cyst ni, boleh ambil ape yang saya makan, iaitu, ESP, Vitamin E, Bcomplex, Vitamin C dan GLA Complex.. GLA ni memang terbaekkk..! Ianya menstabilkan hormon dan menjadikan period saya regular..saya dah tak rasa sakit langsung setiap kali ‘ia’ datang (itu salah satu indicator yg cyst tiada disitu.ni O&G yg cakap yea...) 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

itu cerita kak Lia..dan ini, saya bawakan pengalaman juga rakan senior Shaklee saya yg mengalami cyst tp di bahagian ovari..pengalaman Dilla yg disahkan ada cyst after postnatal check up.. mari kita baca kisah Dilla...dipetik dari blognya ..jom baca..

Selepas bersalin anak pertama, saya pergi check up seperti orang lain juga. Check up yang pertama adalah sebulan selepas bersalin. Pada hari appointment, doktor macam biasa, scan perut untuk pastikan rahim kecut seperti asal. Alhamdulillah, rahim dah kecut macam biasa...tapi, tiba-tiba doktor dapat kesan ada cyst di ovari saya....Dah besar 5cm katanya....

Air muka doktor macam cuak je...Mula-mula saya tak pasti apa itu cyst ovari dan kesannya....dia kata tunggu next appointment, scan tengok mcam mana....kalu perlu, kne operate buang...Operate? Alamak....seumur saya tak pernah kena bedah...dan sememangnya taknak operate...sebab apa yang saya tahu, bila operate ni seolah-olah kita dah ganggu sistem badan kita....kesian badan kita....masa bersalin dulu pun, saya dah berazam dan cakap dengan doktor, nak bersalin normal..

.Alhamdulillah, Allah permudahkan...so, doktor set kan tarikh untuk next appointment...Next appointment pada 09/02/2011, saya scan lagi dan cyst tu masih 5.37 cm...Inilah gambar scan saya...
Doktor dah mula plan nak operate saya...takpe, dia bagi can lagi sehingga next appointment utk pilih tarikh memandangkan anak saya baru 4 bulan dan fully breastfeed..Klau boleh, dia cadangkan saya operate bila anak dah umur 6 bulan supaya dah mula makan dan tak sepenuhnya bergantung pada susu badan...Balik rumah, saya dah risau..saya memang nak elak daripada dibedah.Terus saya tanya senior saya, kak cery, ada ke produk Shaklee untuk rawat cyst ovari ni? Beliau rekemenkan saya dengan GLA Complex dan saya mula makan pada awal bulan April.Pada next appointment iaitu 04/04/2011, Saya scan lagi dan ukuran diameter berkurangan menjadi5.03 cm.
Doktor masih rekemen untuk bedah....saya minta tunggu lagi hingga next appointment pada 13/05/2011, tibalah pada tarikh untuk saya operate untuk buang cyst tersebut. Untuk kali terakhir, saya minta doktor scan dan ukuran diameter cyst tersebut menjadi 2.73cm !!! Anda boleh lihat pada gambar scan ni ada tulis diameternya tu...
Alhamdulillah, syukur kepada Allah sebab saya tak jadi dibedah..So, apa yang saya amalkan selama 2 bulan ni?
 
1) Mengambil vitamin Shaklee GLA Complex: GLA merupakan sejenis asid lemak Omega-6 yang digunakan oleh badan kita untuk membentuk prostaglandin - bahan berkesan berupa hormon yang membantu badan mengawalatur proses-proses badan yang normal. Minyak benih bunga matahari adalah satu lagi sumber asid-asid lemak Omega-6. Ia mengandungi vitamin E yang membantu melindungi dinding arteri dan menyokong sistem imun dengan memelihara integriti sel.  

2) Memakai Pad Herba Avail. 

3) Mengamalkan baca doa untuk mengecilkan bengkak:" Wahai Allah yang maha mengecilkan benda yang besar dan maha membesarkan benda yang kecil, kecilkanlah pada dia (sebut nama pesakit). Ya Allah wahai yang paling mengasihani daripada segala yang mengasihani...." 
 
Alhamdulillah, lepas je jumpa doktor, saya terus ke surau untuk sujud syukur....Sesungguhnya tiada yg lebih berharga daripada anugerah kesihatan yang baik....Syukur alhamdulillah....
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
itu pengalaman mereka berdepan dengan masalah cyst dan alhamdulillah, sembuh dan mengecut tanpa perlu kepada pembedahan..segalanya dengan izin Allah jua..ini antara yg saya summarykan dari apa yg kak Lia beritahu dalam perbualan kami semalam :




 
cyst ni terjadi sbb hormone imbalance, tapi operation is not the best solution afterall, even though doc bg contraceptive pills, boleh consume up to 3 mths shj. THE BEST SOLUTION IS TO GET PREGNANT. i

tu secara natural. so, kalo tak leh pregnant buat masa skang ni, amik Set D+ESP+GLA. GLA ni bantu stabilkan hormone. Set D ada b complex, so dia boleh bantu control our mood swing..Vit E utk prevent IF THERE IS ANY FREE RADICALS...just in case.. prevention is better than cure.. ESP of course for the cells to growing better and build up the new cells everyday..
 
2suma vitamins tu kena konsisten for the first 6 mths..of course lar masa memula makan tu ada healing crisis..sbb cyst tu kan dah membesar dan akan makin membesar jika tidak di rawat
 
cyst ni pun boleh terjadi bila kita stress, heavy workload, environment changes..bila stress, mood swing, hormone jadi tak balance..itulah puncanya..for the moment, elakkan makan daging, ayam..sbb daging tu akan buat cyst tu lagi menebal...ibarat makanan utk dia..so, amik ESP..
 

khir kata kalau anda berminat, anda bolehlah terus sms saya di talian 019-7502677

Terima kasih sudi menjenguk dan membaca blog saya :)

Ingin mendapatkan supplemen yang sesuai untuk anda dan keluarga?
Ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan dengan hanya duduk di rumah?
Hubungi SYAKILA untuk:-




FREE CONSULTATION
BEST PRICE and
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
 

SYAKILA KUZAIRI
Shaklee ID : 988466
019-7502677 (Call, SMS, WhatsApp)

syakilakuzairi@yahoo.com


Disclamer : Penulisan di blog ini adalah pendapat peribadi penulis. Dilarang menyalin tanpa kebenaran penulis melainkan untuk penyebaran ilmu yang bermanfaat. Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi dilaman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit. Pembaca digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Copyright © 2013-2014 Reserved to Mama Syakila's Blog's
Design by Azhafizah.Com